Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wiadukty kolejowe

Wiadukt północny.

Wiadukt witoszowski.

7 thoughts on “Wiadukty kolejowe”
  1. Spotkałem się z informacją że wiadukt północny został obsypany nasypem (podobnie jak witoszowski), w czasie poszerzania traktu o drugi tor. Byłbym wdzięczny za weryfikację tej informacji..

  2. SCHEER Andrzej. Sto pięćdziesiąt lat kolei w Świdnicy na tle kolei śląskich (część II: lata 1895-1995). W: Rocznik świdnicki 1995. Świdnica: Towarzystwo Regionalne Ziemi Świdnickiej, 1996. s. 115-201. ISBN 83-902452-2-1.

    Fragment o wiaduktach ze str. 129

    „Konieczność przebudowy linii na dwutorową spowodowała, iż z krajobrazu miasta zniknęły oba charakterystyczne wiadukty. Opublikowany w „Schweidnitzer Kreis-Blatt” (poz. 565) komunikat Królewskiej Dyrekcji Kolejowej z dnia 7 października 1903 roku nie pozostawiał cienia wątpliwości co do ich dalszego losu, informując o zamiarze utworzenia nasypów w miejscu obu wiaduktów. Wymieniono w nim konkretne odcinki mające ulec zasypaniu: od km 48,5 do km 48,78 (mierzonego od stacji w Kamieńcu Ząbk.), czyli Wiadukt Witoszowski oraz od km 50,4 do km 50,983, czyli Wiadukt Północny. Z zachowanej korespondencji pomiędzy władzami miasta i rejencji wynika, iż domagano się pozostawienia w nasypie przepustów o szerokości 15,0 m i 15,7 m i wysokości 4,8 m, w miejscu dawnego Wiaduktu Witoszowskiego na km 48,677 dla dzisiejszej ul. Polnej Drogi, zaś w miejscu Wiaduktu Północnego na km 50,628, w miejscu przejścia dla pieszych na przedłużeniu ul. Jagiellońskiej, na km 50,681, gdzie biegnie dziś ul. Kanonierska i na km 50,863 dla obecnej, a już wtedy planowanej jako obwodnicy miejskiej, ul. Esperantystów.
    Korespondencja w tej sprawie trwała aż do maja 1906 roku, kiedy to uzgodniono, iż wszystkie prześwity będą miały jednakową szerokość 15,4 m przy wysokości zwiększonej do 6,3 m. Warto dodać, iż odzywały się też głosy, i to na szczeblu ministerialnym, za zachowaniem obu wiaduktów. Niestety, zadecydowano, iż wiadukty zostaną zasypane…”
    Potwierdza to także, między innymi, informacja prasowa z gazety „Taegliche Rundschau fuer Schlesien und Posen”, wydawanej w Świdnicy (nr 97 z dnia 25 kwietnia 1908 roku), gdzie jest mowa o zakończeniu budowy przepustu dla Wapienniczki i rozpoczęciu zasypywania Wiaduktu Północnego przez firmę „Gliick und Schulz”, z jednoczesnym pozostawieniem dwóch przepustów dla dróg, czyli dzisiejszych ulic.”

  3. Mała podpowiedź, sugestia: chyba właściwszym określeniem w przypadku tych budowli inżynierskich jest „estakada”, a nie „wiadukt” tłumaczony bezpośrednio z j.niemieckiego. Pozdrawiam i gratuluję strony.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *