Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Nagrobki pracowników kolei na ewangelickim cmentarzu przy Kościele Pokoju w Świdnicy ▪ Marian Twardowski

Początek epoki kolei żelaznych przypadł na pierwszą połowę XIX wieku. 27 września 1825 roku pierwszy na świecie pociąg pokonał trasę Stockton-Darlington, w północno-wschodniej Anglii. Dziesięć lat później, 7 grudnia 1835 roku w Królestwie Bawarii pierwsza linia kolejowa dla ruchu pasażerskiego połączyła Norymbergę z Fürth. Trasa liczyła 6 kilometrów. W drugiej połowie XIX wieku zjednoczone Niemcy stały się największą potęgą kolejową w Europie. W 1878 roku łączna długość torów na terenie Cesarstwa wynosiła 31636 kilometrów, a w 1912 roku ponad 52 tysiące kilometrów. Również największym europejskim przedsiębiorstwem kolejowym były Niemieckie Koleje Rzeszy (Deutsche Reichsbahn – DR). Utworzone w 1920 roku (istniały do 1949 roku) z połączenia sieci kolei państwowych pruskich, saksońskich, bawarskich, badeńskich, wirtemberskich, oldenburskich i Meklemburgii-Schwerina.

Swoistą pamiątką nawiązującą do historii kolejnictwa są nagrobki pracowników kolei na zabytkowym, ewangelickim cmentarzu przy Kościele Pokoju w Świdnicy. Na odszukanych i sfotografowanych przeze mnie kamiennych płytach widnieją następujące nazwy stanowisk związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych:

Eisenbahn-Inspektor – inspektor kolei
Reichsbahn-Zugführer – kierownik pociągu kolei Rzeszy
Eisenbahn-Unter-Assistent – młodszy asystent kolejowy
Königliche Eisenbahnzugführer – kierownik pociągu kolei królewskich
Eisenbahnsupernumerar – dawna przestarzała nazwa urzędnika kolejowego
Lokomotivführer – maszynista
Eisenbahnoberschaffner – starszy konduktor pociągu
Bahnhofs-Inspektor – inspektor stacji (dworca)

Inskrypcje na poszczególnych nagrobkach w języku niemieckim oraz w wolnym tłumaczeniu na język polski:

1

Ruhestätte
des Eisenbahn–Inspektors
Gustav Gossow
geb. 8.10.1865.
gest. 11.12.1924.

Miejsce spoczynku
inspektora kolei
Gustava Gossowa
ur. 8.10.1865.
zm. 11.12.1924.

2

Hier ruht in Gott
der Reichsbahn – Zugführer i.R.
Karl Hoffmann
* 17.5.1853
† 25.1.1937

Tu spoczywa w Bogu
kierownik pociągu kolei Rzeszy w stanie spoczynku
Karl Hoffmann
ur. 17.5.1853
zm. 25.1.1937

3

Hier ruht in Gott
der Eisenb. Unt. Ass. a.D.
Carl Kudell.
geb. 3.3.1854
gest. 28.12.1920.

Tu spoczywa w Bogu
młodszy asystent kolejowy na emeryturze
Carl Kudell.
ur. 3.3.1854
zm. 28.12.1920.

4

Hier ruht in Gott
mein inniggeliebter Mann
der Kgl. Eisenbahnzugführer a.D.
Heinrich Linke.
* d. 22. Februar 1848,
† d. 10. August 1912.

Tu spoczywa w Bogu
mój ukochany mąż
kierownik pociągu kolei królewskich na emeryturze
Heinrich Linke.
ur. 22. lutego 1848,
zm. 10. sierpnia 1912.

5

Hier ruht
unser
lieber Sohn und Bruder
der
Eisenbahnsupernumerar
Emil Hanisch.
geb. d. 5. Juli 1864
gest. d. 3. April 1886.

Tu spoczywa
nasz
ukochany syn i brat
urzędnik kolejowy
Emil Hanisch.
ur. 5. lipca 1864
zm. 3. kwietnia 1886.

6

Hier ruht in Gott
unser lieber Vater
u. Bruder
Lokomotivführer i.R.
Oskar König
* 26.7.1860.
† 27.9.1932.
———
Ruhe sanft!

Tu spoczywa w Bogu
nasz ukochany ojciec
i brat
maszynista w stanie spoczynku
Oskar König
ur. 26.7.1860
zm. 27.9.1932
———
Spoczywaj w pokoju!

7

Gustav Schulz
Eisenbahnoberschaffner a.D.
* 13.8.1867.
† 8.11.1926.
Ruhe sanft!

Gustav Schulz
starszy konduktor pociągu na emeryturze
ur. 13.8.1867
zm. 8.11.1926
Spoczywaj w pokoju!

8

Frau
Bahnhofs Inspectors
Pauline Peters
geb. Scholz,
geb. zu Croischwitz
d. 14. Novbr. 1845.
gest. zu Breslau
d. 1. Juni 1878.

Żona
inspektora stacji kolejowej
Pauline Peters
z domu Scholz,
ur. w Kraszowicach
14 listopada 1845
zm. we Wrocławiu
1. czerwca 1878

Na cmentarzu natrafiłem na jeszcze inny interesujący nagrobek – Carla Friedricha Bartscha (1798-1864) oraz jego małżonki Johanny Heleny Bartsch (1804-1868) z domu Scholz. W 1846 roku C.F. Bartsch zbudował na terenie swojego folwarku we wsi Zawiszów (Säbischdorf) cukrownię wraz z bocznicą kolejową o długości1,2 km. Bocznica była połączona z linią kolejową Jaworzyna Śląska–Świdnica, którą oddano do użytku 21 lipca 1844 roku. Obok rozjazdu znajdował się budynek przystanku Zawiszów i posterunek ruchu (Blockstation-Zugfolgestelle) uprawniony do przepuszczania pociągów. Bezmanewrowy wjazd do fabryki był możliwy tylko od strony Świdnicy. Po 1908 roku niewielka stacja i bocznica zostały zlikwidowane. Natomiast cukrownia pracowała do 1913 roku. Jak przebiegała trasa bocznicy kolejowej przedstawia niemiecka mapa topograficzna w skali 1:25000 opublikowana przez Królewski Pruski Urząd Geodezyjny w 1883 roku.

Dworzec kolejowy Świdnica Przedmieście (Schweidnitz Niederstadt) powstał na przełomie 1897 i 1898 roku wraz z uruchomieniem (15 sierpnia 1898 roku) bezpośredniej linii kolejowej ze Świdnicy do Wrocławia przez Sobótkę. Obecny budynek dworca został zbudowany w 1903 roku. Na terenie stacji kolejowej zachował się wizerunek symbolu Królewskich Pruskich Kolei Państwowych (Königlich Preußische Staatseisenbahnen) – uskrzydlone koło parowozu z koroną. Uwieczniony jest na metalowych tabliczkach, które wskazują kierunek ułożenia kabla pod ziemią.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *