Zabytkowy most ▪ Edmund Nawrocki

Pierwszy na świecie żeliwny most drogowy zbudowany został w 1779 r. na rzece Severn w Anglii, a prawdopodobnie drugi – w r. 1796 na rzece Strzegomce w Łażanach na drodze prowadzącej do Żarowa. Rozpiętość dwóch przęseł mostu w Anglii wynosiła 30 m, zaś przęsło mostu w Łażanach miało rozpiętość 40 stóp, to jest 12,55 m. Most łażański był 18 stóp (5,64 m) długi i 9 stóp (2,82 m) szeroki.

Elementy tego mostu odlane zostały w latach 1794-1796 w hucie „Małapanew” w Ozimku. Montaż wykonał inżynier specjalnie sprowadzony z Anglii, ponieważ na Śląsku brak było specjalistów od żelaznych mostów.

Most ufundował hrabia Mikołaj August Wilhelm von Burghaus, dziedzic Łażan, Piotrowic, Żarowa, Nowic i Mikoszowej. Założył on śląskie towarzystwo ekonomiczno – patriotyczne i był autorem licznych usprawnień agrotechnicznych. Z okazji wybudowania mostu wybito srebrny medal z napisem: „1796 – pierwszy żeliwny most Śląska w Łażanach” (tłumaczenie z j. niemieckiego). Medal ten oglądać można w Goerlitz na stałej wystawie „Sammlung Adler” poświęconej Świdnicy, utworzonej ze zbiorów ofiarowanych przez znanego historyka, świdniczanina Horsta Adlera z Ratyzbony.

Podobno trzecim z kolei mostem z lanego żelaza był zbudowany około r. 1800 most w Szarlotenburgu, dziś dzielnicy Berlina.

Most w Anglii i most w Berlinie istnieją do dziś i są chronione jako zabytki techniki. Most w Łażanach rozebrano po II wojnie światowej, nie zdając sobie nawet sprawy z jego zabytkowego charakteru.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top