Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Prace artysty rzeźbiarza Hermanna Duboisa w architekturze Świdnicy ▪ Marian Twardowski

Podczas poszukiwań z aparatem fotograficznym ciekawych ujęć obrazujących małą architekturę Świdnicy, moją uwagę przykuły rzeźby widniejące na niektórych elewacjach budynków dawnego Osiedla Witoszowskiego (Bögendorfer Siedlung), które powstało w latach 20. XX wieku na południowo-zachodnim obrzeżu miasta. W publikacji Dzieje Świdnicy w datach wydanej w 2009 roku staraniem Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy wspomniano, że pierwsze rodziny wprowadziły się do nowo wzniesionych domów 1 grudnia 1920 roku. W następnych latach osiedle rozbudowywano i pod koniec 1925 roku mieszkało w nim około 1000 osób. Interesującym założeniem architektonicznym było umieszczenie rzeźb i reliefów autorstwa artysty rzeźbiarza Hermanna Duboisa na elewacjach domów przy ulicy: Głównej (Hauptstrasse) 3, 4, 7, 8, 18, Leśnej (Bögendorfer Strasse) 6, 8, 20 i Jana Boduena de Courtenay (Adolf-Kessel-Strasse) 3. Większość z nich zachowała się do naszych czasów. Są to pełne uroku kompozycje przedstawiające postacie ludzi i zwierząt. Prace tego twórcy zdobią także trzy okazałe budynki zlokalizowane pod następującymi adresami: ulica Waleriana Łukasińskiego (Vorwerkstrasse) 26, aleja Niepodległości (Untere Wilhelmstrasse) 11 i ulica Równa (Grabenstrasse) 11.

12 listopada 1897 roku podjęto decyzję o otwarciu w Świdnicy filii fabryki liczników elektrycznych Hermanna Arona (1845-1913) – H. Aron Elektrizitätszähler Fabrik G.m.b.H. Już w maju 1898 roku rozpoczęto produkcję pierwszych mechanizmów zegarowych do liczników elektrycznych, zatrudniając początkowo 151 osób. W 1929 roku dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo stało się spółką akcyjną o nazwie Aron Werke Elektrizitäts Aktiengesellschaft (obecnie Fabryka Aparatury Pomiarowej PAFAL S.A.) Przypuszczalnie rok później oddano do użytku nowy budynek produkcyjny. Okazała budowla z czerwonej cegły klinkierowej została uwieczniona na zdjęciach znanej świdnickiej pracowni fotograficznej Kunze & Just. Na jej zachodniej fasadzie umieszczono napis ARON WERKE oraz cztery płaskorzeźby, autorstwa Hermanna Duboisa, symbolizujące – pracę, handel, transport i wiedzę. W górnej części danego reliefu widnieje pojedynczy wyraz – ARBEIT, HANDEL, VERKHER, WISSENSCHAFT.

Gmach Izby Przemysłowo-Handlowej (Industrie-und Handelskammer) w Świdnicy, przy obecnej alei Niepodległości 11, został wzniesiony przez firmę Glück & Schulz – w latach 1927-1929. Uroczyste otwarcie miało miejsce 6 lutego 1929 roku. Izba była rzecznikiem interesów gospodarczych subregionu obejmującego sporą cześć Dolnego Śląska. Należały do niej następujące powiaty: Świdnica (miasto i powiat ziemski) Ząbkowice Śląskie, Kłodzko, Bystrzyca Kłodzka, Kamienna Góra, Ziębice, Niemcza, Nowa Ruda, Dzierżoniów, Strzegom oraz Wałbrzych (miasto i powiat ziemski). Interesującą architekturę całego budynku opisała Alina Długosz w opracowaniu „Zapomniane lata dwudzieste. O budynku dawnej Izby Przemysłowo-Handlowej w Świdnicy” – opublikowanym w Roczniku Świdnickim 2008 (tom 36). Ozdobą elewacji budynku są płytki ceramiczne, którymi wyłożony jest cokół, południowy ryzalit, oba portale (południowy i wschodni), a także powierzchnia między oknami auli. Ceramiczne ozdobne elementy wykonał Hermann Dubois. Po zakończeniu drugiej wojny światowej w tym obiekcie swoją siedzibę miała sowiecka komendantura wojskowa, następnie Komitety: Powiatowy i Miejski Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, a od 1990 roku Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia imienia Ludomira Różyckiego.

W 1928 roku z okazji jubileuszu 25-lecia istnienia Ewangelickiej Żeńskiej Szkoły Ludowej (Podstawowej) w Świdnicy (obecnie II Liceum Ogólnokształcące imienia Stefana Banacha) nadano tej placówce oświatowej imię Johanna Heinricha Pestalozziego (1746-1827) – wybitnej postaci przełomu XVIII i XIX wieku, jednego z reformatorów pedagogiki europejskiej. W 1932 roku w nowo dobudowanym południowym skrzydle szkoły (na parterze po lewej stronie) zainstalowano fontannę ścienną upamiętniającą jej patrona. Kompozycja rzeźbiarska z wizerunkiem bocznego profilu głowy Pestalozziego wraz z motywem przyrody (żaby i wiewiórki), odzwierciedla jedną z jego głównych idei pedagogicznych, którą było rozwijanie zdolności poznawczych dziecka zapewniających umiejętność poruszania się w świecie ludzkim i w świecie przyrody. Szczególną jednak uwagę w południowej przybudówce przykuwa portyk wgłębny z jedną kolumną ozdobioną płaskorzeźbami z motywem astralno-astrologicznym gwiazd i znaków zodiaku, oraz umieszczone centralnie na wewnętrznych ścianach dwa putta symbolizujące – wiedzę i pracę.

Wszystkie prace Hermanna Duboisa w Świdnicy charakteryzują się podobną techniką wykonania, polegającą na wypalaniu gotowych rzeźb i reliefów w wysokiej temperaturze. Dubois współpracował z Fabryką Wyrobów Glinianych i Cegły – Siegersdorfer Werke A.G. (Siegersdorf – wieś Zebrzydowa, położona w województwie dolnośląskim, w powiecie bolesławieckim). Fabrykę założył radca budowlany Friedrich Hoffmann (1818-1900), który w 1858 roku opatentował swój pomysł pieca pierścieniowego. Następnie udoskonalana przez lata konstrukcja doprowadziła do powstania pieca kręgowego. Wypalanie w tym piecu, opalanym węglem z ręczną ustawką, rozładunkiem i sortowaniem powoduje powstanie kombinacji różnych odcieni kolorystycznych poprzez wszystkie wariacje czerwieni do grafitu. A powstałe w tym procesie drobne odkształcenia, deformacje oraz przebarwienia i ożużlenia umożliwiają wydobycie naturalnego piękna produktu. Zdjęcie portalu budynku koszarowego wykonanego w całości z ozdobnych płyt ceramicznych autorstwa Duboisa posłużyło do reklamy fabryki Siegersdorfer Werke A.G. w fachowym tygodniku przemysłu budowlanego Deutsche Bauzeitung – numer 9 z marca 1938 roku. Jest to najstarsze niemieckie czasopismo specjalistyczne informujące o aktualnych trendach w architekturze i budownictwie oraz technikach budowlanych, wydawane od 1867 roku. Ta sama reklama ukazała się również w innym periodyku o podobnym profilu Zentralblatt der Bauverwaltung vereinigt mit Zeitschrift für Bauwesen – numer 13 z 1939 roku.

Hermann Dubois urodził się w 1895 roku we Wrocławiu, zmarł około 1958 roku prawdopodobnie w Berlinie, będąc do końca życia czynnym zawodowo artystą-rzeźbiarzem. Studiował w Essen, Düsseldorfie i Berlinie. Uczył się również sztuki rzeźbiarskiej w pracowni wybitnego niemieckiego rzeźbiarza Stanislausa Cauera (1867-1943) w Królewcu, który kierował Pracownią Rzeźby w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Dubois należał do Wałbrzyskiego Związku Artystów (Waldenburger Künstlergilde), w którym wykazał się dużą aktywnością w 1925 roku. Mieszkał na stałe we wsi Łączna (Raspenau) koło Mieroszowa, pod numerem 76. W Wałbrzychu do dziś zachowały się figury jego autorstwa na fasadzie budynku szkolnego z 1928 roku (Wyższa Szkoła Realna – Oberrealschule) – obecnie siedziba I Liceum Ogólnokształcącego imienia Ignacego Jana Paderewskiego w dzielnicy Nowe Miasto. W 1934 roku wykonał – nieistniejącą już – płaskorzeźbę z wizerunkiem głowy literata Hermanna Stehra (1864-1940) wraz z inskrypcją: „W tej szkole pisarz Hermann Stehr był nauczycielem w latach 1900-1915” („An dieser Schule war der Dichter Hermann Stehr in dieser Zeit von 1900-1915 als Lehrer tätig”). Pamiątkowa tablica była umieszczona na frontowej ścianie dawnej Katolickiej Szkoły Podstawowej w Podgórzu – dzielnicy Wałbrzycha (Katholische Volksschule Waldenburg Dittersbach) – obecnie Publiczna Szkoła Podstawowa numer 5 imienia Aliny i Czesława Centkiewiczów. Kolejne niezachowane dzieło artysty można zobaczyć na przedwojennych pocztówkach Wałbrzycha gdzie została uwieczniona fontanna z figurą chłopca z gołębiem w nieistniejącym dziś Ogrodzie Różanym. Ogród znajdował się na obrzeżach dzisiejszego Parku Miejskiego imienia Jana III Sobieskiego. W pobliżu fontanny stała również wykonana przez niego figura górnika. W 1946 roku na fasadzie wałbrzyskiego ratusza odsłonięto relief przedstawiający Piastowskiego Orła. Płaskorzeźbę według projektu Kazimierza Manna (1910-1975) wykonał Hermann Dubois.

W opracowaniu Gabrieli Dziedzic „Uroczystości ku czci Hermanna Stehra na ziemi jeleniogórskiej”, które ukazało się w Roczniku Jeleniogórskim: piśmie regionu Karkonoszy (tom XLI 2009), znalazła się wzmianka dotycząca twórczości Hermanna Duboisa.
Hermann Stehr niemiecki powieściopisarz, poeta i dramaturg, należy do grona tych osób, których działalność i twórczość uległa w okresie powojennym zapomnieniu. Jako nauczyciel przejściowo związany był z Wałbrzychem (pracował w szkole na Podgórzu). Od 1926 roku na stałe zamieszkał w Szklarskiej Porębie. Z okazji 75 rocznicy urodzin Stehra (16 lutego 1939 roku) delegacja władz Wałbrzycha na czele z nadburmistrzem miasta Hansem Hagemannem (sprawował urząd na tym stanowisku w latach 1938-1945) wręczyła mu akwarelę „Widok Podgórza” autorstwa Gerarda Bayera. Natomiast Hermann Dubois wykonał w brązie rzeźbę głowy pisarza, która wcześniej była prezentowana na wystawie w Wałbrzychu podczas Okręgowych Dni Kultury. Był również autorem maski pośmiertnej Stehra. W swoich pracach uwiecznił też między innymi Arthura Karla Wilhelma Wellmanna (1885- zmarł po 1970 roku w Berlinie Zachodnim) – rzeźbiarza, malarza impresjonisty i ilustratora książek, głównie o tematyce baśniowej i legendarnej oraz Gerharda Menzela (1894-1966) – niemieckiego scenarzysty rodem z Wałbrzycha. Wykonał również studium głowy Führera Rzeszy Niemieckiej Adolfa Hitlera (1889-1945).

W 1939 roku, w 49 numerze wałbrzyskiego dziennika Mittelschlesische Gebirgszeitung – lokalnego organu prasowego partii narodowosocjalistycznej (NSDAP) ukazał się artykuł Bernharda Schwarza poświęcony twórczości artysty-rzeźbiarza „Hermann Dubois in seine Plastiken”. Zamieszczono w nim zdjęcie przedstawiające monumentalną ceramiczną rzeźbę – orła trzymającego w szponach wieniec ze swastyką. Rozpostarte skrzydła orła miały szerokość trzech metrów. Należy w tym miejscu nadmienić, że orzeł NSDAP miał głowę zwróconą w prawo. A gdy, 5 listopada 1935 roku został zaadaptowany jako godło Rzeszy Niemieckiej, obrócono mu głowę w lewo.

Pod koniec lat 50. XX wieku miasto Dortmund zakupiło figurę z brązu autorstwa Hermanna Duboisa – nazwaną „Speiender Knabe”. Przedstawia ona chłopca trzymającego w ustach rurkę, z której tryska woda. Postać chłopca umieszczona jest na podstawie z kamienia ceglanego w niewielkiej fontannie. Całość kompozycji stanowi ozdobę skweru przy Lange Strasse 115. Rzeźbę można obejrzeć w Internecie. Warto w tym miejscu wspomnieć, że również w Świdnicy w centralnym miejscu ulicy Głównej znajdowała się fontanna z rzeźbą autorstwa Duboisa. Do dziś zachował się jedynie zniszczony basen fontanny.

Prace Duboisa niezwykle rzadko są dostępne na aukcjach dzieł sztuki. W 2017 roku, w Hanowerze, na aukcji Kastern GmbH & Co. KG Das Kunst u. Auktionshaus wystawiono jego rzeźbę z 1920 roku – „Die Trauer” określaną także jako „Paar mit trauerndem Jüngling”.

Autor niniejszego fotoreportażu składa serdeczne podziękowania pani Marii Soleckiej -kierownikowi Działu Historii Miasta i Regionu Muzeum Porcelany w Wałbrzychu za informacje dotyczące życia i twórczości artystycznej Hermanna Duboisa.

4 thoughts on “Prace artysty rzeźbiarza Hermanna Duboisa w architekturze Świdnicy ▪ Marian Twardowski”
  1. Dziękuję za artykuł, bo wyprowadził mnie z błędnego przekonania. Uważałem bowiem, że rzeźby te to pamiątki niechlubnej narodowo – socjalistycznej lub komunistycznej przeszłości. Przynajmniej uzupełniłem swoją wiedzę o Świdnicy:)

  2. Jestem mieszkańcem ul. Głównej. Sądziłem, że rzeźby są nawiązaniem do profesji mieszkańców budynków. W tym roku staraliśmy się z budżetu obywatelskiego o renowacje skweru z fontanną,który obecnie niszczeje. Niestety z nikłym efektem. Może kiedyś.

  3. Małgorzata

    Dziękuję za fotorepotaż, dotyczy on akurat moich zainteresowań. Przyjeżdżam do Świdnicy często i robię zdjęcia, między innymi właśnie tych ozdobnych elementów. Interesuje mnie szczególnie historia osiedla budowanego przez Czerwonego Barona. Uzupełniam więc swoją wiedzę… Może w kategoriach ( tagach) warto dopisać nazwisko reźbiarza?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *